 Možná jste si také všimli, že již od konce čtvrté kapitoly první knihy Bible začínají různě dlouhé rodokmeny s mnoha jmény, které má člověk tendenci rychle přeskakovat a při čtení se mu spontánně vybavuje otázka: „K čemu je to tak důležité?“. Navíc vše je dovršeno tím, že zmiňované postavy se dožívají mnoha set let. Jak si to všechno vysvětlit?
Možná jste si také všimli, že již od konce čtvrté kapitoly první knihy Bible začínají různě dlouhé rodokmeny s mnoha jmény, které má člověk tendenci rychle přeskakovat a při čtení se mu spontánně vybavuje otázka: „K čemu je to tak důležité?“. Navíc vše je dovršeno tím, že zmiňované postavy se dožívají mnoha set let. Jak si to všechno vysvětlit?
Jako pro nás jsou v současné době důležité různé letopočty z průběhu dějin, jimž je věnován během školní docházky samostatný předmět, tak pro Izraelce jsou důležitá jména jednotlivých článků v rodokmenu. Díky těmto seznamům jmen se i nynější Izraelité mohou dozvědět, k jakému z původních dvanácti kmenů přísluší a tedy jaká mají práva, povinnosti a jaké význačné postavy dějin se v jejich rodině nacházejí. V minulosti se těmito rodokmeny řídilo právo dědické, příděl půdy, výkupné právo prodané půdy nebo prodaných domů, poměry manželské a oprávnění k chrámové službě. Zvláště tyto údaje byly důležité po návratu z babylónského zajetí, proto knihy Paralipomenon (Letopisů) a kniha Ezdráš a Nehemiáš byly také nazývány Knihami rodokmenů. Všechny tyto údaje nemají za cíl rozdělit společnost do přísně oddělených vrstev,  jako je to v systému kastovnictví, ale ustanovit pro společný život určitý řád. To dosvědčuje i skutečnost, že všechny tyto seznamy vycházejí z Adama, aby, jak zdůrazňuje Talmud: „ nikdo se pyšně nad druhé nepovyšoval a spravedliví nemohli říkat: my jsme syny spravedlivého, ani neurození: my jsme potomky neurozených.“ 
Co nám ještě může připadat zvláštní, je, že někdy tyto seznamy dávají přednost schématické souměrnosti před výčtem všech jednotlivých osob z dotyčného rodu. Mnozí jsou vynecháni, aby bylo dosaženo určitého čísla, často se používá číslo deset nebo sedmdesát. Dokonce počet těchto rodových seznamů v Tóře (prvních pět knih Mojžíšových) je symbolicky čtrnáct. 
Tím se dostáváme k otázce dlouhověkosti u jednotlivých postav rodokmenu. Například Adam se dožil 930 let, Set 912 let, Enoš 905 let, známý Metuzalém 969 let, … Smysl všech těchto čísel nám v detailech uniká, ale tento dlouhý věk bychom mohli pochopit dvojím způsobem. Je důležité upozornit, že jednotlivá jména v rodokmenech často označují obyvatelstvo určitého území, kmen nebo národ, a tedy v sobě skrývají celou dlouhou historii lidí patřících do výše zmiňovaných kategorií. Pěkným příkladem tohoto typu může být rodokmen, který udává zalidnění země po potopě (Gn 10, 1-32). 
Druhý výklad vidí v dlouhém věku výraz zvláštního Božího požehnání a všímá si, že se postupně dlouhý věk zkracuje. Před potopou se setkáváme s čísly mezi 700-1000 let (Gn 5,1-32), výjimku tvoří Henoch, který se dožívá 365 let, ale o jeho smrti nemáme zmínku, protože jak říká Písmo: „ chodil s Bohem a najednou zde nebyl, protože Bůh ho vzal“ (Gn 5,24). Po potopě se již setkáváme pouze s čísly mezi 120-500 let (Gn 11,10-31). Zde vykladači konstatují, že se člověk v důsledku svých rozhodnutí od Boha vzdaluje a tím se vzdává tohoto zvláštního požehnání. A navíc ke všemu jako nemoc přistupuje postupující hřích a jeho následky, které doléhají na celý svět. 
Na základě rozebraného se mi znovu připomnělo, že nejsem pouze nějaký ostrov v širém moři, ale že patřím do určitého společenství lidí, které stojí za to více poznat, třeba skrze vyprávění a fotografie mých rodičů nebo prarodičů, a zároveň se nebát prosit Boží milosrdenství, aby vstoupilo do života těch, kteří sešli z cesty dobra. Možná to bude znamenat mé osobní nasazení skrze účast na nějaké pouti nebo bohoslužbě, při které na ty, kteří mne předešli, budu ve víře myslet. 
Související články
